Google

Saturday, June 18, 2022

Al hikam Imam Al-Haddad yang ke 13

  • Atr kebaikan diberi oleh Allah ialah pemahaman diberikan kpd hamba dan dikongsi - ayat
  • Hamba yang merdeka/terpenjara
  • 3 level hamba
  1. Hamba sahaya: takut dihukum
  2. Peniaga: inginkan keuntungan: ganjaran
  3. Kerana Allah layak disembah, tdk terikat dgn keinginan - merdeka, bebas dr ketergantungan kpd selain Allah

ومن كان يرجوا لقا رب فليعمل عاملا صالحا ولا يشرك…

Syeikh mutawali: bukan ibadah riyak, tidak menyekutukan Allah hatta dengan inginkan syurga

  • Rabiatul adawiyah, kalau aku sembah Kau krn takut neraka..

 

Hikam14

  • Terkdg Allah menguji dgn dihantar lawan kpd nikmah supaya bersyukur cth sakit
  • Surah yusuf, satu surah ttg nabi yusuf shj. Menghibur hati ktk diuji dgn keluarga
  • Kalau aku ditimpa musibah pd 4 sudut (S Umar)
  1. Jika tak goyang iman, aku anggap nikmat
  2. Jika ada org lain lbh teruk diuji, aku anggap nikmat
  3. Bila aku dianugerahkan sabar menghadapinya, aku anggap nikmat
  4. Bila aku diduga dan diberikan ganjaran, aku anggap nikmat انما ليوفيهم بغير حساب

Tiada istilah musibah buat s umar

  • S urwah pergi ke syam, luka kaki perlu dipotong… 
  • Prpn2 hiris tgn tengok n yusuf , wa qata’na = berkali2 dipotong
  • Kebahagiaan sebenar adlh dgn iman
  • Nabi ingat kisah nabi2 apbl berhdpn dgn ujian

 

Hikam 15

  • Hamba hadrah: fokus dgn TuhanNya sahaja
  • Hamba nafsu: bila ingin ssst, dipenuhi, dia ingin lebih lagi. Tdk dipenuhi keinginan kec dia ingin yg lain افرايت من اتخذ الهه هواه hak ketuhanan diberikan kpd hawa nafsu واما من خاف مقام ربه ونهي نفس عن الهوي kalau ikut nafusa, tak ikut Allah dan sebaliknya اعدي عدويك … من سبعين الشياطين 

Habib ali habsyi : واحفظ قلب عن الشيطان والهوي والدانيه

Hamba syahwat akan melakukan apa sahaja utk puaskan nafsu

  • Hamba kedudukan: tenaga, lisan, fikiran semua utk penuhkan hak org lain الغايه تغير وصيله tujuan menghalalkan cara
  • Sahib wirathah: mewarisi sifat2 para Nabi. Imam tarmidhi sebut nabi bahagi 3 waktu, sepertiga utk Allah, utk ummah, utk diri dan keluarga. Dipotong utk dirinya utk melayan org. ‘Yg punya hajat, sampaikan kpd aku, sekiranya dia jauh, sampaikan apa hajatnya. Siapa yg sampaikan hajat org lain akan disampaikan hajatnya’. Nabi tolong, kalau tak boleh tanya siapa blh tolong, kalau tak blh, didoakan.
  • Kenal kelemahan diri, jgn lihat diri sempurna

No comments:

Post a Comment

Al-hikam 24, 25, 26

  Ramai boleh dakwa tetapi tiada bukti ‘Bukti pd yang mendakwa, sumpah pd yang mengingkari’ hadith Pengakuan perlu ada bukti.. Muslim, apa b...